Fast English Blog

Angolul a munkahelyen: hogyan mérhetjük a kommunikációs hajlandóságot?

2020-11-30 | üzleti nyelvi képzés, szakmai angol tanfolyam, angol prezentáció,angolul a munkahelyen,

Kommunikációs hajlandóság vs. szorongás, avagy miért nem merünk megszólalni angolul? 3.része. Ahogy az előző hetekben beszámoltam nektek, a Fast English-nél céges nyelvi képzésben résztvevő 185 hallgató körében egy kisebb kutatást végeztünk annak felderítésére, hogy miért nem merünk angolul megszólalni.
Angolul a munkahelyen: hogyan mérhetjük a kommunikációs hajlandóságot?

A kutatásunkban három kérdésre szerettünk volna választ kapni:

  1. Milyen szinten áll a céges nyelvtanfolyamban résztvevő hallgatóink kommunikációs hajlandósága?
  2. A kommunikációs önbecsülés és a szorongás hogyan befolyásolja a kommunikációs hajlandóságot?
  3. A hallgató célnyelvi szintje milyen mértékben befolyásolja a kommunikációs hajlandóságot?

A kutatásunkhoz három kérdőívet használtunk, amelyeket eredetileg McCroskey (1982, 1988, 1989) állított össze az anyanyelvi kommunikációs hajlandóság mérésére:

  • Kommunikációs hajlandóságot mérő skála (Cronbach α=0,87);
  • Kommunikációs képesség önértékelése (Cronbach α=0,91);
  • Kommunikációs szorongás (Cronbach α=0,90)

A kérdőíveket egy picit átdolgoztuk, adaptáltuk az angol üzleti nyelvi helyzetekre.

 

Az angol nyelvi kommunikációs hajlandóság

Nézzük meg közelebbről ezeket a nyelvi eszközöket! A nyelvi kommunikációs hajlandóságot mérő skála eredetileg azt méri, hogy valaki mennyire hajlandó szóbeli interakciót kezdeményezni vagy elkerülni adott helyzetekben. A kérdőív 12 helyzetet tartalmaz, ennek a szóhasználatát átdolgoztuk céges környezetre. A hallgatóinknak az volt a feladata, hogy mind a 12 szituáció esetében százalékban megállapítsák, hogy mennyire lennének hajlandóak megszólalni angolul: kis létszámú megbeszélésen, nagy létszámú megbeszélésen, prezentálni közönség előtt, négyszemközt beszélni, illetve ismerős kollégával, ismeretlen kollégával, vagy baráttal beszélgetni angolul.

 

A nyelvi kommunikációs képesség önértékelése

A kommunikációs képesség önértékelése skálán a résztvevőknek azt kellett százalékban kifejezniük, hogy az adott szituációban mennyire érzik magukat kompetensnek (ez esetben is, mint a hajlandóságot mérő kérdőívnél, négy üzleti kommunikációs helyzet és három kommunikációs befogadó kombinációja a kérdőív alapja). A céges nyelvoktatáson résztvevő hallgatóinknak, például azt kellett megállapítaniuk, hogy a következő helyzetekben mennyire éreznék magukat kompetensnek:

  • Prezentálni angolul olyan kollégák előtt, akiket nem ismersz, vagy
  • Olyan nagylétszámú megbeszélésen részt venni, ahol nem ismered a kollégákat.

A kommunikációs szorongás kérdőívben a hallgatók egy 5 pontos Likert-skálán értékeltek 24 helyzetet, hogy önmagukra vonatkozóan milyen mértékben igazak az állítások.

Például:

  • Nagyon nyugodt vagyok, amikor a véleményemet kérdezik egy megbeszélésen. Vagy
  • Amikor angolul prezentálok, annyira ideges vagyok, hogy még azokat a tényeket is elfelejtem, amiket tudok.

Az állítások négy nyelvi kommunikációs helyzetet fednek le:

  • nyilvános beszéd közben
  • négyszemközt
  • kis csoportban
  • nagy csoportban

 

Angol nyelvi szintfelmérő teszt

Végül egy szintfelmérő teszt kitöltésére is megkértük a hallgatóinkat annak ellenére, hogy az összes hallgató részt vesz egy nyelvi szintfelmérésen, amikor megkezdi a céges nyelvi képzését. Erre azért volt szükség, mert szerettük volna, hogy a hallgatók megőrizhessék az anonimitásukat és ne befolyásolja a kérdőívek kitöltését, hogy a nevüket adják a kutatáshoz. Ez bizonyult a legkönnyebb résznek, mert a honlapunkon 9 nyelven található online kitölthető feleltválasztós teszt, így könnyen és gyorsan ki tudták tölteni őket.

A következő héten arról lesz szó, hogy kik is vettek részt a kutatásunkban.

Hivatkozások:

McCroskey, J. C. (1982). An introduction to rhetorical communication (4th Ed). Englewood Cliffs, NJ: Prentice-Hall.

McCroskey, J. C., McCroskey L. (1988). Self-report as an approach to measuring communication competence. Communication Research Reports Volume 5, No. 2.

McCroskey, J. C., Zakahi W. R. (1989). Willigness to communicate: A potential confounding variable in communication research. Communication Reports Volume 2, No. 2.


Kapcsolódó cikkek

• Angolul a munkahelyen 2: lehet, hogy nem mindegy, kihez kell hozzászólnunk?

• Angolul a munkahelyen 1: kommunikációs hajlandóság és szorongás, avagy miért nem merünk megszólalni angolul?

 

Rólunk mondták

<strong>Győrffy Viktória</strong>

Győrffy Viktória
HR Director, Hydro Extrusions Hungary Kft., Székesfehérvár

„Meglepően hatékony módszer a bennünk rejlő ismeretek felszínre emelésében. Növeli az önbizalmat, és a döntéshozatali mechanizmus hatékonyságát az a fajta módszer, hogy mintegy visszatükrözve az általam elmondottakat a hallottak teljesen más, néha új megvilágítást kapnak. Ezáltal egyfajta személyiségfejlesztési vonal is elindul, mert az ember saját maga által kap önmagáról visszajelzést. Aki ezt felismeri és él vele, elindulhat a fejlődés útján akár szakmai, akár személyes vonatkozásban.”

Tarnai Dezső

Tarnai Dezső
KM Manager & HR Director, Knorr-Bremse Fékrendszerek Kft.

A 90–es évek elején a GE magyarországi megjelenése nagy kihívások elé állította vezetői csapatunkat, szakembereinket. Szinte mindannyian gyors sikereket értünk el az amerikai üzleti környezetben, sőt sokan léptünk előre más vegyes vállalatok szervezeteiben a Fast English Kft. munkatársai valós helyzetekre felkészítő és hatékony munkájának, a kiváló módszerek, az önfeláldozó célirányos oktatói munka eredményeként. A hatékony indulást a nyelviskolában egy olyan fejlődés követte, ami miatt a mai napig „nem tudjuk abbahagyni”. Az üzleti kommunikáció terén megismert magas szintű programokon túl, az interkulturális gátak leküzdéséhez, az anyanyelvi gondolkodás hátterének és nyelvi kifejezésmódjának elemzésére számtalan lehetőséget kaptunk. A nyelvi képzés oda fejlődött, hogy vezetési kompetenciáim fejlesztését angol nyelven művelhettem kiváló tanáraim, a coach –ok segítségével. Ez a GE után a Knorr-Bremse közúti és vasúti üzletágában egyaránt hatalmas támogatást adott munkatársaim és saját magam eredményességében is.

Wolf András

Wolf András
Üzletág igazgató, Qualysoft Zrt.

Olyan nyelvi képzést kerestem, ahol munkám mellett képes vagyok az üzleti angol nyelvvizsgát megszerezni. Az LCCI nyelvvizsgára a Fast English magas szakmai és üzleti tudású oktatóival készültem fel. Igényeimnek megfelelően állították össze az oktatási napokat és a tananyagot, figyelve arra, hogy munkától minél kevesebb időt vonjon el a képzés. Mind nyelvi, üzleti szakmai tudásukat, mind rugalmasságukat kiemelve nagyon szívesen ajánlom másoknak is a Fast English-t, ha munkájukhoz, vizsgájukhoz igazán hatékony nyelvi támaszt keresnek.

Gyenes Ivett

Gyenes Ivett
HR Specialista, Sió-Eckes Kft.

A Fast English angol nyelvi prezentáció tréningjeit szervezőként és résztvevőként is ismerem. Az előkészítés során minden gördülékenyen zajlott, végtelenül rugalmasan kezelték a kéréseinket. A tréningek során hasznos, a mindennapi életben jól alkalmazható technikákkal lettünk gazdagabbak, a rengeteg gyakorlati feladat pedig segített, hogy ezek rögzüljenek is.

Almási Judit

Almási Judit
Kisvállalati Ügyfélmenedzser, Vodafone Zrt.

Nagyon örülök, hogy részese lehettem ennek a különleges szakmai kapcsolatnak. Kitűnő iránymutató, a bennem rejlő megoldásokra kiválóan rávezetett úgy, hogy közben magaménak éreztem a sikert. Teljes figyelemmel és elhivatottsággal fordult felém, empátiával azonnal megérezte, hogy mikor mire kell koncentrálnunk. (Coaching)

Vegye fel velünk a kapcsolatot

Tisztelt Partnereink és Érdeklődők!

Tegye fel kérdését az űrlapon, vagy írjon nekünk emailt!

Fast English csapat - training@fastenglish.hu

Vállalati nyelvtanfolyamok 7 nyelven

Általános nyelvi képzés

Válasszon olyan nyelvoktatást, ami azonnal használható tudást nyújt! 7 nyelv, 12 nyelvi szint az Európai Keretrendszer szintjeinek megfelelően.

Bővebben »

Üzleti angol, német, francia, spanyol, orosz

Üzleti nyelvi képzés

Vegyen részt olyan szakmai nyelvi képzésben, amivel sikeres lesz nemzetközi színtéren! Az adott iparágra és a vállalatra jellemző üzleti nyelvi helyzetek megoldására készítjük fel.

Bővebben »

Szakmai angol és német

Üzleti szaknyelvi képzés

Kihívások érik az üzleti életben? Munkáját idegen nyelven is képviselnie kell? Szakterületén nemzetközi csapatba került? Üzleti-szaknyelvi képzésünk Önnek szól.

Bővebben »
Fast English Oktató Kft.

Iroda: 1134 Budapest, Dózsa György út 150.
Telefon: +36 30 960 30 66, +36 1 339 82 49
Email: training@fastenglish.hu

A Fast English hazánk egyik vezető üzleti angol nyelvtanfolyam szolgáltatója. Céges angol nyelvoktatás, üzleti nyelvi képzés, irodai angol, üzleti szókincs fejlesztés mellett szakmai angol és vezetői kommunikáció a fő profilunk.
Communication for business

Adatkezelési tájékoztató

Cookie szabályzat

Jogi nyilatkozat

Adatkezelési tájékoztató – nyelvtanárnak jelentkezők részére

céges angol nyelvoktatás | üzleti coaching | céges angol nyelvtanfolyam | üzleti nyelvoktatás | vállalati angol | üzleti angol | üzleti angol nyelvtanfolyam | business English course | kihelyezett nyelvtanfolyam | nyelvi coaching | állásinterjú angolul | nyelvi audit | céges nyelvoktatás | telefonkonferencia angolul | interkulturális képzés | online céges angol nyelvoktatás | üzleti angol nyelvtanfolyam | céges nyelvoktatás

Amega Web Technology