Fast English Blog

Angolul a munkahelyen: lehet, hogy nem mindegy, kihez kell hozzászólnunk?

2020-11-18 | üzleti nyelvi képzés,angolul a munkahelyen,

Előző alkalommal beszámoltam nektek arról, hogy a Fast English egy kisebb kutatást végzett arról, hogy miért is nem merünk megszólalni angolul, vagyis miért van az, hogy egy magas szinten lévő hallgató vonakodik attól, hogy egyetlen szót is kiejtsen egy megbeszélésen, ha nem feltétlenül muszáj, míg egy alacsonyabb szinten lévő hallgató adott esetben sokkal bátrabb.
Angolul a munkahelyen: lehet, hogy nem mindegy, kihez kell hozzászólnunk?

A velünk dolgozó partnereinknél, 185 céges nyelvoktatásban tanuló hallgatónk vállalta, hogy részt vesz a kutatásban. Az eredmények döbbenetesek, de erről majd később! Mivel nagyon alaposak szerettünk volna lenni, a kutatást megelőzően feltérképeztünk a téma elméleti hátterét.

A kommunikációs hajlandóság fogalma az egyesült államokbeli anyanyelvi kommunikáció-kutatás területéről származik. Ezek a kutatások azt vizsgálták anyanyelvi környezetben, hogy miért van az, hogy egyesek visszahúzódóbbak, míg másoknak nem okoz gondot, hogy bármilyen helyzetben beszélgetést kezdeményezzenek.

Kommunikációs hajlandóság, szorongás, önbecsülés

A kommunikációs hajlandóság fogalmát McCroskey, a téma egyik kutatója hozta be a köztudatba. A fogalom azt írja le, hogy mennyire hajlandó az egyén arra, hogy egy adott helyzetben beszélgetést kezdeményezzen, vagy elkerülje azt. McCroskey és MacIntyre kutatásai szerint a kommunikációs hajlandóságot két személyiségjegy határozza meg a leginkább: a kommunikációs szorongás és a kommunikációs önbecsülés (MacIntyre, 1994). Nem meglepő, ezt mi is sejtettük, ha valaki csendben üldögél a megbeszélésen, holott lenne mit mondania, akkor vagy szorong, vagy úgy gondolja, hogy nem elég jó az angolja.

Ugyanakkor számos más tényező is létezik, amelyek befolyásolják, hogy bizonyos helyzetekben mennyire vagyunk hajlandóak kommunikálni, amit MacIntyre egy piramis modellben összegez. Vessünk egy pillantást erre a modellre!

Mitől függ az, hogy megszólalunk-e angolul?

Kezdjük a harmadik szinttel, itt az úgynevezett szituáció specifikus hatásokat találjuk, olyanokat, amelyek helyzetről-helyzetre változhatnak. Például azt, hogy egy adott szituációban mennyire szeretnénk beszélgetést kezdeményezni egy adott egyénnel (például Tibivel a termelésből), vagy éppen mennyire érezzük magunkat magabiztosnak abban a helyzetben (amikor éppen közbe kell szólnunk a megbeszélésen, hogy mi azt nem pont úgy gondoltuk). A piramis csúcsán a célnyelv tényleges használata található, alatta a kommunikációs hajlandóság.

Az alsó három szinten találhatóak azok a változók, amelyek tartósan befolyásolják kommunikációs hajlandóságunkat. Ezek a szintek a motivációs tényezőket, az affektív (például, hogy ideges vagyok-e attól, hogy már megint el vagyok úszva minden feladatommal és ezen az értelmetlen megbeszélésen kell részt vennem és totálisan stresszben vagyok) és kognitív állapotot tartalmazzák, mint például, hogy a csoporton belül milyen attitűdökkel rendelkeznek az emberek, vagy pusztán az adott ember kommunikatív kompetenciáját. A legalsó szinten található a személyiség, amely természetesen a legtartósabb hatással van a kommunikációs hajlandóságunkra.

Ez lehetséges, hogy egy picit szárazra sikeredett. De arra gondoltam, hogy ezt is megosztom veletek, mert mindenképpen érdekes, ha látni akarjuk a teljes képet, miért is nem merünk angolul beszélni és mi okoz gondot a céges nyelvoktatás folyamán.

A jövő héten az angolul a munkahelyen cikksorozat folytatása következik!

Hivatkozások:

  • MacIntyre, P.D. (1994). Variables underlying willingness to communicate: A casual analysis. Communication Research Reports, 11.
  • MacIntyre, P.D., Clément R., Dörnyei Z., Noels K.A. (1998). Conceptualizing willingness to commuicate in a L2: A situational model of L2 confidence and affiliation. The Modern Language Journal, 82.

Kapcsolódó cikkek:

Rólunk mondták

<strong>Győrffy Viktória</strong>

Győrffy Viktória
HR Director, Hydro Extrusions Hungary Kft., Székesfehérvár

„Meglepően hatékony módszer a bennünk rejlő ismeretek felszínre emelésében. Növeli az önbizalmat, és a döntéshozatali mechanizmus hatékonyságát az a fajta módszer, hogy mintegy visszatükrözve az általam elmondottakat a hallottak teljesen más, néha új megvilágítást kapnak. Ezáltal egyfajta személyiségfejlesztési vonal is elindul, mert az ember saját maga által kap önmagáról visszajelzést. Aki ezt felismeri és él vele, elindulhat a fejlődés útján akár szakmai, akár személyes vonatkozásban.”

Tarnai Dezső

Tarnai Dezső
KM Manager & HR Director, Knorr-Bremse Fékrendszerek Kft.

A 90–es évek elején a GE magyarországi megjelenése nagy kihívások elé állította vezetői csapatunkat, szakembereinket. Szinte mindannyian gyors sikereket értünk el az amerikai üzleti környezetben, sőt sokan léptünk előre más vegyes vállalatok szervezeteiben a Fast English Kft. munkatársai valós helyzetekre felkészítő és hatékony munkájának, a kiváló módszerek, az önfeláldozó célirányos oktatói munka eredményeként. A hatékony indulást a nyelviskolában egy olyan fejlődés követte, ami miatt a mai napig „nem tudjuk abbahagyni”. Az üzleti kommunikáció terén megismert magas szintű programokon túl, az interkulturális gátak leküzdéséhez, az anyanyelvi gondolkodás hátterének és nyelvi kifejezésmódjának elemzésére számtalan lehetőséget kaptunk. A nyelvi képzés oda fejlődött, hogy vezetési kompetenciáim fejlesztését angol nyelven művelhettem kiváló tanáraim, a coach –ok segítségével. Ez a GE után a Knorr-Bremse közúti és vasúti üzletágában egyaránt hatalmas támogatást adott munkatársaim és saját magam eredményességében is.

Wolf András

Wolf András
Üzletág igazgató, Qualysoft Zrt.

Olyan nyelvi képzést kerestem, ahol munkám mellett képes vagyok az üzleti angol nyelvvizsgát megszerezni. Az LCCI nyelvvizsgára a Fast English magas szakmai és üzleti tudású oktatóival készültem fel. Igényeimnek megfelelően állították össze az oktatási napokat és a tananyagot, figyelve arra, hogy munkától minél kevesebb időt vonjon el a képzés. Mind nyelvi, üzleti szakmai tudásukat, mind rugalmasságukat kiemelve nagyon szívesen ajánlom másoknak is a Fast English-t, ha munkájukhoz, vizsgájukhoz igazán hatékony nyelvi támaszt keresnek.

Gyenes Ivett

Gyenes Ivett
HR Specialista, Sió-Eckes Kft.

A Fast English angol nyelvi prezentáció tréningjeit szervezőként és résztvevőként is ismerem. Az előkészítés során minden gördülékenyen zajlott, végtelenül rugalmasan kezelték a kéréseinket. A tréningek során hasznos, a mindennapi életben jól alkalmazható technikákkal lettünk gazdagabbak, a rengeteg gyakorlati feladat pedig segített, hogy ezek rögzüljenek is.

Almási Judit

Almási Judit
Kisvállalati Ügyfélmenedzser, Vodafone Zrt.

Nagyon örülök, hogy részese lehettem ennek a különleges szakmai kapcsolatnak. Kitűnő iránymutató, a bennem rejlő megoldásokra kiválóan rávezetett úgy, hogy közben magaménak éreztem a sikert. Teljes figyelemmel és elhivatottsággal fordult felém, empátiával azonnal megérezte, hogy mikor mire kell koncentrálnunk. (Coaching)

Vegye fel velünk a kapcsolatot

Tisztelt Partnereink és Érdeklődők!

Tegye fel kérdését az űrlapon, vagy írjon nekünk emailt!

Fast English csapat - training@fastenglish.hu

Vállalati nyelvtanfolyamok 7 nyelven

Általános nyelvi képzés

Válasszon olyan nyelvoktatást, ami azonnal használható tudást nyújt! 7 nyelv, 12 nyelvi szint az Európai Keretrendszer szintjeinek megfelelően.

Bővebben »

Üzleti angol, német, francia, spanyol, orosz

Üzleti nyelvi képzés

Vegyen részt olyan szakmai nyelvi képzésben, amivel sikeres lesz nemzetközi színtéren! Az adott iparágra és a vállalatra jellemző üzleti nyelvi helyzetek megoldására készítjük fel.

Bővebben »

Szakmai angol és német

Üzleti szaknyelvi képzés

Kihívások érik az üzleti életben? Munkáját idegen nyelven is képviselnie kell? Szakterületén nemzetközi csapatba került? Üzleti-szaknyelvi képzésünk Önnek szól.

Bővebben »
Fast English Oktató Kft.

Iroda: 1134 Budapest, Dózsa György út 150.
Telefon: +36 30 960 30 66, +36 1 339 82 49
Email: training@fastenglish.hu

A Fast English hazánk egyik vezető üzleti angol nyelvtanfolyam szolgáltatója. Céges angol nyelvoktatás, üzleti nyelvi képzés, irodai angol, üzleti szókincs fejlesztés mellett szakmai angol és vezetői kommunikáció a fő profilunk.
Communication for business

Adatkezelési tájékoztató

Cookie szabályzat

Jogi nyilatkozat

Adatkezelési tájékoztató – nyelvtanárnak jelentkezők részére

céges angol nyelvoktatás | üzleti coaching | céges angol nyelvtanfolyam | üzleti nyelvoktatás | vállalati angol | üzleti angol | üzleti angol nyelvtanfolyam | business English course | kihelyezett nyelvtanfolyam | nyelvi coaching | állásinterjú angolul | nyelvi audit | céges nyelvoktatás | telefonkonferencia angolul | interkulturális képzés | online céges angol nyelvoktatás | üzleti angol nyelvtanfolyam | céges nyelvoktatás

Amega Web Technology